בבחינות הרישוי הממשלתיות בפיזותרפיה
חומרי לימוד.. מבחנים.. תרגילים..

חומרי לימוד >> נשימתי >> פתולוגיות >> Pulmonary Embolism - תסחיף ריאתי

Pulmonary Embolism - תסחיף ריאתי

רקע

תסחיף ריאתי הוא מצב שבו נחסם עורק ראשי של הריאה או אחד מסעיפיו, על ידי חומר (למשל, קריש דם או תסחיף שומני) שזרם בדם דרך מחזור הדם. לרוב מדובר בקריש דם שהגיע לריאה מוורידי הרגליים), בחלק קטן יותר מן המקרים, מדובר בתסחיף שומני, תסחיף אוויר, או תסחיף מי שפיר. 

החסימה של זרם הדם לריאה, והלחץ הנוצר כתוצאה מכך על החדר הימני בלב, מביא לתסמינים קליניים האופייניים ל-PE. 

הסיכון לתסחיף ריאתי עולה במצבים מסוימים, כמו: סיבות תורשתיות, היריון (בעיקר בתקופת משכב הלידה), לקיחת גלולות למניעת היריון, משקל יתר, עישון, יתר לחץ דם, סרטן, או מצבים של אשפוז ממושך בהם מרותק המטופל למיטתו. 



תסמינים
תסמינים של תסחיף ריאתי כוללים כאבי חזה בשאיפת אוויר לריאות, פלפטיציות (הלמות לב), סטורציה נמוכה של חמצן וכיחלון (ציאנוזיס), קוצר נשימה פתאומי (דיספניאה פתאומית), נשימה מהירה (טכיפניאה), וכן גניחת דם. במקרים חמורים יותר הסימנים עלולים לכלול ציאנוזיס (כיחלון; למשל, בשפתיים ובציפורניים) והתעלפות
מקרים חריפים של תסחיף ריאתי עלולים להוביל להתמוטטות, ללחץ דם נמוך מאוד, ואף למוות. כ-15% ממקרי מוות פתאומי מיוחסים לתסחיף ריאתי.

אבחנה
האבחנה מבוססת על התסמינים הקליניים, יחד עם בדיקות מעבדה ובדיקות דימות, לרוב טומוגרפיה ממוחשבת (CT)
בבדיקה פיזית ניתן לעיתים לשמוע בסטטוסקופ חיכוך פלאורלי באזורים הפגועים בריאה. לחץ מוגדל על החדר הימני של הלב ניתן לשמיעה כקול לב רביעי, וכן קיים לעיתים יתר לחץ דם בוורידי הצוואר (Raised jugular venous pressure). לעיתים ניתן להבחין גם בבצקת ברגליים, ואצל כ-14% מהחולים קיים גם חום נמוך.


טיפול
הטיפול הניתן במרבית המקרים הוא מתן נוגדי קרישה, לרבות הפרין וקומדין. במקרים חמורים ניתנות תרופות הממיסות את הקריש כגון tPA, ולעיתים נדרשת התערבות כירורגית(Thrombectomy- פעולה ניתוחית להסרת החסימה מכלי הדם עצמו). 

מניעה
נוגדי קרישה
לאחר ניתוחים, או אשפוז בבית חולים, יש נטייה לפתח פקקת ורידים עמוקה (DVT), וכך הסיכון ל-PE עולה, עקב שכיבה ממושכת וחוסר תזוזה. 
במצבים אלו החולים מקבלים מדללי דם (נוגדי קרישה) כטיפול מניעתי. תרופות נוגדות קרישה פועלות למניעת תהליך הקרישה, באנשים שאובחנו כבעלי סיכון להיווצרות קרישי דם באופן שאינו תקין, שעלול לסכן את חייהם.

פעילות גופנית
במצבים בהם זרימת הדם הוורידים מואטת יש אפשרות להיווצרות פקקת עמוקה ובעקבותיה תסחיף ריאתי. למשל:
-ישיבה ממושכת במשרד
-ישיבה ממושכת בטיסות ארוכות
אפשר למנוע יצירת פקקת ותסחיפים מצבים אלה בעזרת הדרכה להפעלת שרירי הרגלים המזרימים את הדם במערכת הוורידית.


רוצה להמשיך קריאה? להירשם.

צרו אתנו קשר!

* שדה זה חובה
* שדה זה חובה & מספרים [0-9]
* שדה זה חובה
שלח