בבחינות הרישוי הממשלתיות בפיזותרפיה
חומרי לימוד.. מבחנים.. תרגילים..

חומרי לימוד >> נוירולוגיה >> פתולוגיות >> פגיעה בעורקי המוח

פגיעה בעורקי המוח

הביטוי הקליני תלוי במיקום הפגיעה המוחית, סוג הפגיעה ומידתה. 


פגיעה ב- Middle cerebral artery- MCA:

פגיעה נפצה, זהו העורק הפגיע ביותר. הביטוי הקליני יהיה חולשה קונטראלטרלית, פגיעה בתחושה ובשדה הראיה, הפרעות בשפה ובתפיסה. פגיעה בעורק עלולה להוביל לאפזיה גלובלית / Global aphasia


פגיעה ב- Anterior cerebral artery- ACA:

חולשה קונטראלטרלית בפלג הגוף התחתון, הפרעות בשליטה על סוגרים, הפרעות בשפה, הפרעות התנהגות.


פגיעה ב- posterior cerebral artery- PCA:

אחד משני העורקים שמספקים דם לאונה האוקסיפלית, בעת פגיעה בעורק תהיה אחת או יותר מהפגיעות הבאות בתלות באזור שנפגע: המיפלגיה נגדית לצד הפגיעה במוח, שיתוק של עצב קרניאלי מספר 3, פגיעה בתחושה בצד הנגדי לפגיעה, Chorea, Hemiballismus ,Homonymous ו- Hemianopsia. 


פגיעה ב- Posterior inferior cerebellar artery- PICA:

תסמונת PICA, קרויה גם תסמונת ולנברג, הידועה גם בשם תסמונת המדולה הלטרלית (Lateral medullary syndrome). היא סוג של שבץ נוירולוגי, המתבטאת בממצאים נוירולוגיים ספציפיים כתוצאה מנזק שנגרם באזור הצדדי של המוח המוארך (מדולה אובלונגטה). 

תסמונת זו מאופיינת על ידי חסרים סנסוריים: אובדן תחושת כאב או טמפרטורה. המשפיעים על הגו והגפיים באזור הנגדי (קונטרה-לטרלי) מאזור האוטם, וכן בחוסרים סנסוריים המשפיעים על הפנים ועל עצבים קרניאליים באותו הצד (איפסי-לטרלית).

תסמינים קליניים כוללים קושי בבליעה (דיספאגיה), דיבור לא ברור, ורטיגו, ניסטגמוס, תסמונת הורנר (צניחת עפעף עליון- פטוזיס), דיפלופיה (ראיה כפולה). 

הסבר לתסמינים אלו בפנים קשור למעורבות של עצבים קרניאליים.

בנוסף, קיים נזק למוח הקטן (צרבלום) אשר עלול להביא לאטקסיה.

הטונוס אינו מוגבר.


פגיעה ב- Anterior inferior cerebellar artery- AICA

חסימה של Anterior inferior cerebellar artery- AICA נחשבת לנדירה, אך בדרך כלל מביאה ל-lateral pontine syndrome, המכונה גם תסמונת AICA:

התסמינים כוללים הופעה פתאומית של ורטיגו והקאות, ניסטגמוס, דיסארתריה, נפילה לצד הפגוע (כתוצאה מפגיעה ב-vestibular nuclei), ומגוון סימפטומים איפסילטרליים כולל המיאטקסיה, אובדן כל אופני תחושת הפנים (עקב לפגיעה בגרעין הטריגמינלי החושי העיקרי), שיתוק פנים (כתוצאה מפגיעה ב-facial nucleus) ואובדן שמיעה וטינטון (כתוצאה מפגיעה ב-cochlear nuclei)


פגיעה ב- Vertebro-Basilar Artery

ה- Vertebrobasilar artery מספק דם לכמה חלקים במוח, כגון לגזע המוח, לאונה אוקספטלית והצרבלום. חסימה שלו נקראת Vertebro-basilar insufficiency- VBI. הסימפטומים בעת VBI הם: דיפולופיה (ראיה כפולה), סחרחורת, בחילות, התעלפויות, חולשה פתאומית, שיווי משקל לקוי, דיספגיה (בעיות בליעה). 



רוצה להמשיך קריאה? להירשם.

צרו אתנו קשר!

* שדה זה חובה
* שדה זה חובה & מספרים [0-9]
* שדה זה חובה
שלח